Står du overfor en flytning til et nyt hus, så kan der være mange ting, der skal huskes. Det er ikke altid lige nemt, at holde styr på, så derfor har vi i dette indlæg lavet dig en huskeliste over ting, som du skal få gjort inden du flytter ind i det nye hus. 

Vores huskeliste inkluderer en række punkter, som ville være relevante i flytningen. Nogle punker kan være mindre relevante, hvis du er igennem disse. Brug derfor vores indholdsfortegnelse til at udvælge de punkter, som er relevant for dig.

5/5 - 1 Stemmer

Anmeld flytning

Når du flytter skal du huske, at melde din flytning til de offentlige myndigheder. Det har du faktisk pligt til. Først og fremmest skal du kontakte kommunens folkeregister, hvor du skal melde din flytning senest fem dage efter at flytningen har taget sted.

Glemmer du at melde din flytning, så kan det resultere i en bøde, i nogen tilfælde. Har du overskredet de 5 dage, så anbefaler vi dig, at melde flytningen hurtigst muligt, da dette i mange tilfælde kunne tænkes acceptabelt.

Klik her og anmeld din flytning online på hvor borger.dk.

Post ved flytning

Når du flytter, så tænker du sikkert hvor er din post kommer til at ende op henne, men det bør du faktisk slet ikke. Posten kommer nemlig helt automatisk videre til din nye adresse, da PostNord får automatisk besked om flytningen fra folkeregisteret.

Du behøver derfor ikke foretage dig yderligere i forhold til din post når du flytter.

Husk forsikringerne 

Det er meget vigtig at tjekke dine forsikringer i sammenhæng med en flytning. Det er det ,da en indbosforsikring kan ændre sig i pris, da den typisk afhænger af hvor du bor.

Derfor kan det mange gange ligeledes betale sig, at tjekke efter om du kunne få en billigere indboforsikring, grundet din flytning eller om der er mulighed for at få den billigere og bedre hos et andet selskab.

Ved flytningen til dit hus er der lagt op til, at du kan tjekke forsikringerne efter.

Er huset købt af dig selv, så vil banken ofte stille nogle krav til dig. Den vil blandt andet stille krav omkring brandforsikring, som skal laves før at du kan optage et lån til huset. På den måde stilles I alle bedre i tilfælde af, at uheldet skulle være ude.

Artiklens sponsorerede sektion:

next logo

NEXT er sektionens sponsor og her kan du se deres længere guide omkring forsikringer. Denne omhandler de forskellige typer forsikringer, samt dem, som man skal være opmærksom på når man flytter i en ny bolig.

Skift læge

Når du flytter, så skal du ofte også skifte læge. Der er forskellige regler omkring hvornår du skal skifte læge og de regler afhænger af hvor du bor henne i landet.

Reglerne lyder således:

  • Bor du i København, Tårnby, Frederiksberg eller Dragør kommune, så skal du skifte læge hvis du flytter mere end 5 km væk fra de nuværende læge.
  • Bor du udenfor over nævnte områder / hovedstadsområdet, så skal du finde en ny læge hvis du flytter mere end 15 km væk fra de nuværende læge.

Klik her og læs mere om skifte læge på borger dk

Internet og TV

Ved flytning til et nyt hus så skal du også være opmærksom på, at du selv skal checke om du kan se TV og bruge internettet på den nye adresse.

Det betyder altså at du skal tjekke om du kan se TV via kabel, parabol, antenne, bredbånd eller fibernet. Derudover skal du også tjekke hvilket firma, der leverer bredbånd til den nye adresse.

Aflæsning af gas, el, vand og varme

Når du flytter væk fra den gamle bolig, så skal du være opmærksom på, at det er den, som er tilmeldt adressen, der bærer ansvaret for el, gas, vand, og varme regningen.

Det er vigtigt tjekker op på emnet for, at du ikke kommer til at betale for mere end hvad de eget forbrug har ligget på. Du stiller dig derfor selv bedre ved, at få det tjekket dette inden du flytter til et nyt hus.

Når du har aflæst hvad du skulle, så kan du online indberette dette til dit forsyningsselskab. Husk at angive aflæsningsdato samt fraflytningsdato.

Tilmelding af gas, el, vand og varme

Lige som du skal afmelde dig, så skal du også tilmelde dig gas el vand og varme. Du skal huske at tilmelde dig maksimum fem dage efter, at du er flyttet ind i dit nye hus til forsyningselskabet.

Det er vigtigt fordi, at du stiller dig selv en sikring for hvornår din periode er startet og du derfor ikke betaler mere end for hvad du har brugt ved indflytningen.

Ved tilmelding skal forsyningsselskabet bruge aflæsningsdato samt indflytningsdato.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

12 − 10 =

Artikler du måske vil synes om