Der er overraskende meget, du skal holde styr på under en bolighandel. Det måtte Karen og hendes mand sande, og de kunne endda…

En uoverskuelig mængde af opgaver

Der er overraskende meget, du skal holde styr på under en bolighandel. Det måtte Karen og hendes mand sande. Og de kunne endda trække på deres erfaringer som professionelle projektledere.

Bedøm indlæg

Selvom Karen og hendes mand ikke var førstegangskøbere, da de købte deres parcelhus i Risskov, kom mængden af opgaver alligevel lidt bag på dem.

»Generelt var dét at købe hus en svær proces. Det var næsten som et nyt forhold. Først kom honeymoon-fasen, hvor alt var rosenrødt. Så gik det pludselig op for os, hvor mange opgaver, der fulgte med,« fortæller Karen med et smil. »Vi er en børnefamilie med to små børn, så bare dét at finde tid til opgaverne var ret krævende. Vi var nødt til hele tiden begge to at være med. Men der skulle også være én, der havde ansvaret«.

Parret arbejder begge to med projektledelse og har derfor en række erfaringer og konkrete værktøjer, de kunne anvende for at overskue processen.

»Vi lavede lister for at skabe overblik. Men det var også nødvendigt. Der var ikke én bestemt ting, der fyldte mest. Det var bankpapirer, forsikringer, købskontrakter, deadlines. Det hele! Det ville have været fedt, hvis der havde fandtes noget, der kunne holde styr på hele den proces for os. Vi manglede noget, der kunne skabe overblik«.

img 20190128 115138 1

Få hjælp til dit huskøb

Karen er ikke i tvivl om, at deres egne kompetencer gjorde processen lidt lettere. Alligevel havde de brug for at hente rådgivning ind udefra til både finansiering, byggeteknik og forsikringsdelen.

»Vi vidste jo godt, at vi skulle tale om forsikringer. Men hvad skulle vi have fokus på i den samtale?«

I det hele taget oplevede Karen og hendes mand, at jo mere de fik styr på, des flere nye spørgsmål dukkede der op. »Som køber har man et kæmpe behov for at få et overblik. Og når overblikket er der, har man behov for hjælp til næste skridt. Hvem skal vi bruge? Hvad skal vi spørge om? Hvad kan de forskellige hjælpe med? Vi ville have ønsket, at der havde været nogen, der kunne hjælpe. Der ligger et kæmpe arbejde både juridisk og økonomisk, før man overtager et hus. Opgaver, der skal klares udover et fuldtidsjob. Det ville have hjulpet os at få løftet noget af det tunge tidsarbejde fra vores skuldre«.

Selvom processen med huskøbet var omfattende og til tider uoverskuelig, så endte det jo heldigvis godt for Karen og familien. »Jo flere opgaver på tjeklisten, der kan krydses af, desto gladere blev vi igen for huset. Man bliver bare overvældet, når man står midt i processen og opdager, hvor meget man egentlig skal forholde sig til.«

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Artikler du måske vil synes om